3 Do’s & Don’ts Voor Contentmarketing

3 Do’s & Don’ts Voor Contentmarketing

Was je ooit in gesprek met iemand die je een langdradig verhaal vertelde? Je weet wel, zo een waar je al tien keer “wauw, tof zeg” hebt gezegd, maar ze de hint nog niet snapten?

Zo ziet het sociale medialandschap er voor velen vandaag uit: talrijke boodschappen van winkels die hun producten op Facebook en Instagram proberen verkopen (en maar niet begrijpen waarom hun laatste bericht maar 2 likes haalde).

Berichten op sociale media zetten draait om meer dan je product promoten. Hier zijn enkele handige tips die je meteen kan toepassen:

 

DO: KIES JE DOELGROEP

Je wilt aan zoveel mogelijk mensen verkopen en dat begrijpen we. Toch is het belangrijk om je boodschap af te stemmen op een specifieke doelgroep. Want wanneer je tegen “iedereen” spreekt, luistert niemand.

 

DO: MAAK EEN BUYER PERSONA

Een buyer persona is een beschrijving van een of meerdere typische klanten van jouw zaak. En je kan er een maken met onze template

Je kruipt in het hoofd van een of enkele klanten en denkt na over de behoeften van deze personen: waar zijn ze naar op zoek? Welke behoeften proberen ze te bevredigen door jouw product te kopen? Wat is er belangrijk voor hen?

Wanneer je een antwoord schetst op deze vragen, kan je je communicatie gericht sturen op basis van deze persona.

Voorbeeld:
DDT is een garagist. Hij wil zijn fortuin maken door zijn geweldige infras…structuur online te zetten. Hiervoor kruipt hij in het hoofd van een typische klant. Door de zaken vanuit een ander perspectief te bekijken, ontdekt hij een potentiële behoefte bij de klant: het is best leuk wanneer je ramen proper zijn na een klein onderhoud.

In plaats van op Facebook te vertellen dat hij de beste en goedkoopste garagist is, speelt hij in op de potentiële behoeften van de klant. Zo vertelt hij dat de ramen vanaf nu bij elk klein onderhoud gewassen zullen worden.

Al snel valt deze boodschap op. Niet alleen omdat ze anders is dan die van andere garagisten uit de streek, maar ook omdat het echt inspeelt op de behoeften van zijn klanten.

Wil je net zoals DDT een buyer persona maken? Dan kan onze template je hierbij helpen!

DO: LEER JE DOELGROEP KENNEN

De juiste doelgroep kiezen is een ding. Maar je doelgroep ook echt kennen en begrijpen, da’s wat anders.

Kijk wat er bij je doelgroep leeft. De kans is groot dat hun leven bestaat uit meer dan enkel jouw producten kopen (tenzij je natuurlijk een echte superfan hebt, goed voor jou dan!).

Wanneer je online over meer dan enkel jouw winkel communiceert, trek je de aandacht van je doelgroep. Zij zullen je ook echt graag volgen, omdat ze weten dat ze van jou nieuws krijgen dat te maken heeft met iets wat zij ook echt interessant vinden.

Voorbeeld: Een bakkerij die de lokale voetbalploeg feliciteert met hun overwinning? Dat is pas zoete broodjes bakken! Treedt uit de grenzen van je eigen sector en leef mee met de interesses van je doelgroep.

 

DON’T: BLIJVEN HERHALEN LEIDT TOT KOPEN

Fout. Natuurlijk is herhaling belangrijk, maar let op dat je dit strategisch doet. Dezelfde promotie elke dag twee keer delen omdat je denkt dat meer mensen hem zullen zien, heeft een omgekeerd effect.

Ten eerste zullen de algoritmes van Facebook en Instagram je ervoor straffen (en zullen nog minder mensen je boodschap zien). En ten tweede: mensen gebruiken sociale media niet om voortdurend reclame en promoties te zien.

Kies in de plaats voor berichten die zij ook echt interessant vinden. Deze kan je combineren met een promotie die je zo nu en dan eens herhaalt.

 

DON’T: IEDEREEN VOLGEN

Heb je een Instagrampagina en wil je extra volgers? Dan is het geen goed idee om willekeurig mensen te volgen in de hoop dat ze je terug volgen. Anders krijg je al snel een account met maar 15 volgers die zelf wel 250 mensen volgt. Dat is niet professioneel.

Een betere manier om volgers te krijgen: gebruik de juiste hashtags. Mensen die de hashtag volgen, zullen je bericht zo te zien krijgen. De kans is ook groot dat ze interesse hebben in wat je te vertellen hebt, omdat ze die specifieke hashtag volgen.

 

DON’T: ONREGELMATIG POSTEN

Het is belangrijk om regelmatig op je sociale media te posten. Maar wanneer je een bericht plaatst en vervolgens een maand lang vergeet om weer iets online te zetten, dan heeft dit enkele negatieve gevolgen:

  • Potentiële volgers zien dat je niet actief bent en vinden het de moeite niet om je te volgen.
  • De algoritmes zien dat je vaak inactief bent en beschouwen het account als onbelangrijk.
  • Je krijgt geen kans om een loyale groep van volgers op te bouwen.

Maak het jezelf gemakkelijk: stel een contentplan op en schrijf hierin wat je op welke dag wil posten.

Houd rekening met waar je doelgroep naar op zoek is en wat jouw doelstellingen zijn. Zie je in de agenda dat het over twee weken Moederdag is? Dan kan je op tijd je acties plannen.

 

GOEDE CONTENT MAAKT CONTENT

Met de juiste content doe je wonderen voor je sociale mediakanalen. Niet alleen bouw je een loyale groep van volgers op, maar je geeft jezelf ook de kans om je online aanwezigheid uit te bouwen zodat deze winstgevend voor je wordt.

Heb je geen tijd of zin om de contentplanning helemaal op jou te nemen? Kijk dan eens wat wij voor jou kunnen doen!

Deze post heeft een reactie

Reacties niet meer mogelijk.