7 tips voor advertentiebeheer op Facebook

Laurenz Mignolet
Co-Founder Boelet

In deze blog:

Looptijdbudget is beter dan een budget per dag

Bij het aanmaken van je advertentie heb je de keuze tussen een looptijdbudget of een budget per dag:

  • Looptijdbudget: het bedrag wordt gelijkmatig verdeeld over een bepaalde periode
  • Budget per dag: een vast bedrag dat je per dag uitgeeft over een bepaalde periode

Het voordeel van een looptijdbudget is dat Facebook mogelijk meer uitgeeft op bepaalde dagen waar er betere mogelijkheden beschikbaar zijn.

Die mogelijkheden worden door het algoritme van Facebook gedetecteerd en zijn betrouwbaar: zij kennen immers hun platform door en door.

Kies een maximumbedrag en stel eventueel een einddatum in voor je campagne. Ook bij een looptijdbudget zal je nooit over je gekozen maximumbedrag gaan.

Pas je kolommen aan

In je advertentiebeheer toont Facebook de standaard prestaties zoals bereik, aantal kliks en het gespendeerde budget.

Maar wist je dat er nog veel meer data is die ook van belang is voor je campagne? Je zult deze wel manueel moeten beschikbaar maken:

  1. Klik op het icoontje Kolommen (voorbeeld hieronder)
  2. Scroll naar onder en klik op ‘Kolommen Aanpassen’
  3. Je krijgt nu een overzicht van alle data die je campagne kan meten
  4. Vink de data aan die je voor je campagne wilt zien (wil je bijvoorbeeld ‘Unieke klikken op uitgaande links meten?’ Vind dan dit vakje aan)
  5. Klik op Toepassen.

Zo ziet het icoon van de Kolommen eruit

Adverteer rechtstreeks vanuit je catalogus

Heb je een webshop? Adverteer dan niet zomaar met een foto van je winkel en een link naar je website. Kies in plaats daarvan voor een advertentie die rechtstreeks naar je producten linkt.

Hiervoor zal je eerst een Facebook Catalogus moeten aanmaken. Daar kan dit artikel je mee helpen.

Vanuit het Advertentiebeheer kies je vervolgens de doelstelling ‘Verkopen uit catalogus’. Maak dan je advertentie verder af (kies je doelgroep, budget, enz.) en lanceer je campagne.

Jouw klanten zien nu een overzicht van je producten en hun prijzen en kunnen met één eenvoudige klik bestellen. Handig!

Leer de niveau’s in het Advertentiebeheer begrijpen

Er zijn drie niveau’s in Advertentiebeheer: campagne, advertentiesets en advertenties.

  • Campagne: het begin van je advertentie. Hier kies je een advertentiedoelstelling. Je advertentie wordt voor deze doelstelling geoptimaliseerd.
  • Advertentiesets: laat zien hoe je advertentie wordt weergeven. Hier kies je o.a. de doelgroep, budgetten en looptijd van de campagne. Een campagne kan meerdere advertentiesets bevatten, elk met een andere doelgroep, budget en planning.
  • Advertentie: wat je klanten uiteindelijk te zien krijgen. Hier kies je o.a. afbeeldingen of video’s, tekst en de CTA. Een advertentieset kan meerdere advertenties hebben.

Denk na over je doelstelling

We hadden het in deze blog al over het kiezen van een doelstelling voor je campagne. Maar, hoe belangrijk is dit eigenlijk?

Een doelstelling bepaalt wat je nu eigenlijk voor je budget krijgt. Er zien drie hoofdcategorieën:

  • Bekendheid
  • Overweging
  • Conversie

Elke categorie heeft verschillende subcategorieën. Het is belangrijk dat je goed nadenkt over wat je nu juist met je advertentie wilt bereiken.

Wil je bijvoorbeeld meer bekendheid opbouwen? Dan is de subcategorie ‘Bereik’ bij ‘Bekendheid’ een goede keuze. Je advertentie wordt dan aan zoveel mogelijk mensen getoond.

Wil je meer websitebezoekers? Dan is de subcategorie ‘Verkeer’ bij ‘Overweging’ een goede keuze. Zo wordt je advertentie getoond aan mensen waarvan de kans het grootst is dat zij erop zullen klikken.

Wil je meer verkopen? Dan is de subcategorie ‘Verkopen uit catalogus’ bij ‘Conversie’ een goede keuze. Zo wordt je catalogus getoond aan mensen waarvan de kans het grootst is dat zij een aankoop zullen doen.

De juiste doelstelling kiezen is van groot belang. Als je bijvoorbeeld meer wilt verkopen, maar je kiest toch voor ‘Bereik’ in plaats van ‘Verkopen uit catalogus’, dan zal je advertentie door veel mensen gezien worden, maar de kans dat ze kopen is veel kleiner.

Test advertenties uit met een laag budget

Wil je binnenkort eens iets nieuws of gewaagd proberen, maar ben je niet zeker over wat het zal opbrengen? Dan is een test met een lag budget een goede oplossing.

Maak je advertentie en stel je doelgroep in, maar kies voor een laag budget. Merk je dat je goede resultaten boekt, zelf met dit kleine budget? Dan kun je het geleidelijk aan verhogen.

Opgelet: wil je twee advertenties met elkaar vergelijken? Lanceer ze dan niet individueel van elkaar. Kies in plaats daarvan voor een A/B-test.

Advertenties met een laag budget testen is wel geschikt voor bijvoorbeeld een gewaagde campagne waar je al even over twijfelt of een nieuw product dat je wilt lanceren af te toetsen bij je doelgroep.

Maak verschillende ontwerpen voor verschillende plaatsingen

Een vierkante advertentie ziet er vast mooi uit op de feed van Facebook en Instagram, maar zal er minder mooi uitzien in de Verhalen.

Je kan ervoor kiezen om je advertentie niet weer te geven op bepaalde plaatsen. In sommige gevallen is dat aangeraden, zoals wanneer je uit ervaring weet dat bijvoorbeeld Facebook Verhalen je in het verdelen niets hebben opgebracht.

Ben je nog niet zeker over welke plaatsingen voor jou het beste zijn? Maak dan verschillende formaten van je advertenties voor de verschillende plaatsingen. Zo ziet jouw advertentie er overal goed uit.

Heb je hulp nodig met je social media advertenties?

Ons team van enthousiaste experts helpt je graag verder! Twijfel niet om contact op te nemen.