Een gevoel van betrokkenheid en fierheid tot stand brengen met een hedendaagse wijkkrant van het historisch centrum.

Introductie

Bij de Hand stelt zich tot doel om in het Historisch Centrum van Antwerpen een gevoel van betrokkenheid en fierheid voor de buurt tot stand te brengen door trimestrieel aan de inwoners en geïnteresseerden een boeiende publicatie te brengen over deze wijk.

Uitgever Rose-Marie Pype, District Antwerpen, Boelet en onze partners bij uitgeverij Het Vervolg sloegen de handen in elkaar voor dit geweldige initiatief.

Ontwerpen

De wijkkrant wordt zowel digitaal als op papier beschikbaar gesteld en verschijnt driemaandelijks.

Wij verzorgen de lay-out van de wijkkrant via InDesign. De papieren versie en digitale versie voor PC worden in dit programma ontworpen.

Voor lezers op mobiele apparaten, tablet en smartphone, ontwerpen we een mobile-friendly versie van de wijkkrant in WordPress met behulp van Elementor.

Zo zorgen we voor een uitstekende leeservaring, ongeacht het platform waarop je leest.

Lancering

Midden februari 2022 werd het startschot gegeven in Het Stadsmagazijn van Antwerpen. Enkele schepenen van het district en tal van inwoners kwamen een kijkje nemen op de lancering van Bij de Hand. Ook de pers was aanwezig.

Op het evenement deelden we stickers uit met een QR-code die je doorverwezen naar de registratiepagina. Zo wisten we al een honderdtal inschrijvingen te verzamelen.

Na 1,5 maand verzamelden we, op de laatste dag van maart, de statistieken om een eerste beeld te krijgen van de campagne. Deze statistieken werden verzameld in een rapport dat de verwachtingen van District Antwerpen overtrof.

Opmerking: naast het aantal digitale lezers (in het rapport) telt Bij de Hand ook 2.500 lezers van de papieren versie die wordt verdeeld in Antwerpen.

Communicatie van A tot Z

De toekomst is digitaal. Voor wijkkranten is dat niet anders. Daarom zetten we sterk in op digitalisering.

Zo gebruiken we MailChimp om maandelijks een agenda te sturen met een overzicht van de leukste activiteiten in het historisch centrum van Antwerpen. Het openingspercentage van 84,6% en de Click Through Rate van 65,6%  duiden op een hoge lezersbetrokkenheid.

Uiteraard ontvangen abonnees naast deze agenda ook driemaandelijks de wijkkrant in hun e-mailbox. Daar geven we hen de keuze om de wijkkrant op PC te lezen, via mobiele toestellen (smartphone of tablet) of om de wijkkrant af te drukken. 

We sturen een versie in kleur en een printvriendelijke versie met minder afbeeldingen en ‘versieringen’ zodat je de keuze hebt om niet teveel inkt te verbruiken als je ‘m thuis wilt printen.

Ook op sociale media zijn we aanwezig. Via advertenties op Facebook en Instagram bereiken we inwoners van het historisch centrum en moedigen we hen aan om zich te abonneren op Bij de Hand.  Met een gemiddelde Cost Per Click van €0,18 slagen we erin om met een laag budget onze doelgroep te converteren tot abonnees.

Ook op de Facebook- en Instagrampagina van Bij de Hand plaatsen we regelmatig organische content om onze volgers te informeren en betrokken te houden.

Website

We ontwierpen de website voor Bij de Hand. Hier vind je de registratiepagina, een overzicht van de artikels, een pagina waar je zelf bijdragen kunt leveren, een aanmeldpagina voor vrijwilligers en een FAQ pagina.

Het doel was om een mooie en gebruiksvriendelijke website te bouwen waar zowel jong als oud eenvoudig vindt waar ze naar zoeken, zowel op de computer als op tablet en smartphone.

Benieuwd naar het resultaat?