Doorbreken op Instagram: hoe krijg je meer volgers?

Je account aanmaken

In 2020 vierde Instagram haar tiende verjaardag. In het voorbije decennium is de app gegroeid tot iets wat we niet meer uit ons leven kunnen denken.

Je kent het misschien als het platform van infuencers en food bloggers, maar wist je dat 80% van de mensen op Instagram ook ook merken volgt? 

Doorbreken op dit platform is geen eenvoudige opdracht. Integendeel. Er zijn vandaag andere platformen zoals TikTok waar doorbreken in vergelijking met Instagram véél eenvoudiger is.

Als merk of bedrijf is het nog moeilijker. Vaak omdat er grote verschillen tussen wat bedrijven willen communiceren versus wat potentiële klanten willen zien.

Wat willen mensen op Instagram?

  1. Kortingen en speciale acties

  2. Nieuwe producten of diensten

  3. Informatie

  4. Entertainment

Uit een analyse blijkt echter dat bedrijven vaker over zichzelf praten of updates over het bedrijf en de medewerkers delen. Er ontstaat een discrepantie tussen waar bedrijven over posten en waar consumenten op Instagram naar op zoek zijn.

Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de je doelgroep: waar zijn ze naar op zoek? Waar reageren ze op? Welke woorden moet je gebruiken om het tot actie over te laten gaan?

#Hashtagszijnnietdood

Op Instagram kan je echter nog een tweede manier gebruiken om informatie te verzamelen: hashtags.

Plaats jezelf in de schoenen van een kledingwinkel die hippe straatkleding verkoopt.

Als uitbater kan je dan via Instagram zoeken naar hashtags die voor jouw sector interessant zijn, zoals #urbanfashion, #streetfashion of #streetmode.

Je krijgt dan een overzicht van de berichten die deze hashtags gebruiken. Je kan filteren tussen de meest populaire of meest recente berichten.

Door dit te doen, zie je welke zaken belangrijk zijn voor je doelgroep en welke berichten veel interactie krijgen. Gebruik dit als inspiratie voor jouw posts.

Stuur relevante boodschappen de wereld in

Naast de behoeften van je doelgroep moet je ook weten hoe de gemiddelde persoon eruit ziet en wanneer hij of zij actief is. Heb je een bedrijfsprofiel op Instagram? Kijk dan naar de statistieken op je pagina. Je vindt deze terug op je eigen profiel. Hier zie je demografische gegevens van de mensen die je pagina volgen en wanneer ze het meest actief zijn. Deze informatie helpt je om te beslissen wat en wanneer je iets post.

Krijg je ooit berichten of promoties van bedrijven die je aanbieden om volgers te kopen? Ga hier dan nooit op in. Instagram is hier geen fan van en kan je account hiervoor blokkeren of zelfs verwijderen. Alleen door een combinatie van goede content, interactie met je volgers en strategische advertenties zal jouw profiel groeien.

Om dit in gang te zetten en te onderhouden, moet je verschillende dingen proberen. Onthoud dat er geen ‘one size fits all’ oplossing bestaat. Wat wel bestaat, zijn enkele gouden regels die jij kan volgen om je profiel aantrekkelijker te maken. Combineer dit met advertenties gericht op paginabekendheid voor maximum resultaat. Deze advertenties richten zich niet op het verkopen van een product, maar wel op het het informeren of entertainen van je doelgroep.

Gebruik Instagram advertising

Om advertenties op Instagram te plaatsen, gebruik je de Facebook Ad Manager. Omdat Instagram in 2012 werd overgekocht door Facebook, hoef je nu je advertenties in slechts een ad-account te beheren.

Je kan op twee verschillende manieren adverteren: met een bericht in de feed van gebruikers of in hun stories. Plaats je hem op de feed? Dan zien gebruikers dit wanneer ze door hun Instagram-feed scrollen. Plaats je hem op de stories? Dan ziet je potentiële klant dit wanneer hij of zij door de verschillende stories scrollt.

Schakel influencers in om je bedrijf te promoten

Als je nog niet van het begrip ‘influencers’ hebt gehoord, dan heb je de afgelopen jaren heel wat marketingopportuniteiten gemist.

Influencers zijn social mediagebruikers die over een grote, middelgrote of zelfs kleinere groep van volgers beschikken. Naar deze volgers communiceren zij wekelijks, dagelijks of zelfs meermaals per dag hun boodschap. 

Influencer marketing is doorheen de jaren sterk veranderd. Je hoeft niet langer de grote accounts met miljoenen volgers in te schakelen. “The riches are in the niches”.

Influencers met een ‘klein’ aantal volgers (kunnen we echt een aantal plakken op wat ‘veel’ of ‘weinig’ is? Eigenlijk niet) hebben vaak een hoger engagement in hun doelgroep. Dit doordat ze precies weten tot welke niche zij zelf, en bijgevolg hun publiek, behoort. Er zijn meer raakvlakken tussen iemand die op Instagram tegen zijn 2000 volgers over zijn favoriete barbecues vertelt en een liefhebber van steaks, dan tussen dezelfde steakliefhebber en een model met 10 miljoen volgers.

Mag je daarom geen influencers meer gebruiken die veel volgers hebben? Natuurlijk wel. Maar ga niet blindweg voor de persoon met de meeste volgers. Kijk naar je doelgroep en de doelstellingen van je campagne en schakel op basis hiervan de juiste influencers in.

Je Instagramprofiel naar een hoog niveau tillen

Ben je klaar voor de volgende stap? Dan zetten we jou op de goede weg! Met een gratis demo stellen we voor jou een kick-ass contentkalender samen en helpen je met het uitwerken van de content. Hulp nodig met het definiëren van je doelgroep of het plaatsen van advertenties? Dan doen we dat ook!

Mis geen enkele update:

Categorieën