IG banner blog

HET WAS 2012 toen Mark Zuckerberg (de oprichter van Facebook) zijn managers bij elkaar riep. Het agendapunt: de overname van Instagram. Facebook telde dat jaar maar liefst 1 miljard dollar neer voor de overname van haar jongere, hippere concurrent.

Laurenz Mignolet

Laurenz Mignolet

Doorbreken op Instagram: hoe krijg je meer volgers?

Je account aanmaken

In 2020 bestaat Instagram tien jaar. In het voorbije decennium is de app gegroeid tot iets wat velen niet meer uit hun leven kunnen denken. Je kent het misschien als het platform van infuencers en food bloggers, maar 80% van de gebruikers volgt ook merken. Dat schept opportuniteiten.

Doorbreken op dit platform is geen eenvoudige opdracht. Zeker niet als bedrijf. Er bestaan grote ver- schillen tussen wat bedrijven willen communiceren vs wat consumenten willen zien.

Consumenten zijn het vaakst op zoek naar:

  1. Kortingen en speciale acties

  2. Nieuwe producten of diensten

  3. Educatie en entertainment

Uit een analyse blijkt echter dat bedrijven vaker over zichzelf praten of updates over het bedrijf en de medewerkers delen. Er ontstaat een discrepantie tussen waar bedrijven over posten en waar consumenten op Instagram naar op zoek zijn.

Daarom is het belangrijk om, net zoals op Facebook, zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de behoeften van je doelgroep.

Facebook advertenties

Op Instagram kan je echter nog een tweede manier gebruiken om informatie te verzamelen: hashtags.

Plaats jezelf in de schoenen van een kledingwinkel die hippe straatkleding verkoopt. Als uitbater kan je dan via Instagram zoeken naar hashtags die voor jouw sector interessant zijn. In dit geval kan je eens kijken naar hashtags zoals #urbanfashion, #streetfashion of #streetmode.

Je krijgt dan een overzicht van de berichten waarin deze hashtag voorkomt. Je kan filteren tussen de meest populaire of meest recente berichten. Door dit te doen, zie je welke elementen belangrijk zijn voor je doelgroep en welke berichten veel interactie krijgen. Gebruik dit als inspiratie voor jouw posts.

Naast de behoeften van je doelgroep moet je ook weten hoe de gemiddelde persoon eruit ziet en wanneer hij of zij actief is. Heb je een bedrijfsprofiel op Instagram? Kijk dan naar de statistieken op je pagina. Je vindt deze terug op je eigen profiel. Hier zie je demografische gegevens van de mensen die je pagina volgen en wanneer ze het meest actief zijn. Deze informatie helpt je om te beslissen wat en wanneer je iets post.

Varieert de tijd waarin je gebruikers actief zijn enorm? Gebruik dan deze algemene regels: post dinsdag t.e.m. donderdag tussen 10u en 15u, woensdag om 11u en vrijdag tussen 10u en 11u. Globaal gezien zijn dit de beste momenten om te posten.

Krijg je ooit berichten of promoties van bedrijven die je aanbieden om volgers te kopen? Ga hier dan nooit op in. Instagram is hier geen fan van en kan je account hiervoor blokkeren of zelfs verwijderen. Alleen door een combinatie van goede content, interactie met je volgers en strategische advertenties zal jouw profiel groeien.

Om dit in gang te zetten en te onderhouden, moet je ver- schillende dingen proberen. Onthoud dat er geen ‘one size fits all’ oplossing bestaat. Wat wel bestaat, zijn enkele gouden regels die jij kan volgen om je profiel aantrekkelijker te maken. Combineer dit met advertenties voor maximum resultaat.

Adverteren op instagram

Om advertenties op Instagram te plaatsen, gebruik je de Facebook Ad Manager. Omdat Instagram in 2012 werd overgekocht door Facebook, hoef je nu je advertenties in slechts een ad-account te beheren.

Je kan op twee verschillende manieren adverteren: met een bericht in de feed van gebruikers of in hun stories. Plaats je hem op de feed? Dan zien gebruikers dit wanneer ze door hun Instagram-feed scrollen. Plaats je hem op de stories? Dan ziet je potentiële klant dit wanneer hij of zij door de verschillende stories scrollt.

Adverteren met influencers

Als je nog niet van het begrip ‘influencers’ hebt gehoord, dan heb je de afgelopen jaren heel wat marketingopportuniteiten gemist. Influencers zijn Instagramgebruikers die over een grote, middelgrote of zelfs kleinere groep van volgers beschikken. Naar deze volgers communiceren zij wekelijks, dagelijks of zelfs meermaals per dag hun boodschap. En het is een ongelooflijk succes.

Wat maakt influencers zo succesvol? Om te beginnen voelt het veel persoonlijker aan dan communiceren met een merk. Wanneer bedrijf X je vertelt dat hun product geweldig is, dan zijn ze toch gewoon reclame aan het maken? Maar als de persoon die je al maanden of jaren loyaal volgt je plots vertelt dat product X echt wel de moeite waard is omdat hij of zij dit zelf heeft geprobeerd, dan voelt dit helemaal niet als reclame aan. Je vertrouwt de persoon van wie je het nieuws krijgt.

Is Influencer marketing daarom een garantie op een succesvol resultaat? Nee. Want volgers weten ook dat er voor de influencer die ze volgen vaak een voordeel aan verbonden zit wanneer ze een product promoten. Maar toch, de resultaten van influencer marketing zijn over het algemeen positief en zeker het proberen waard als je dit nog niet hebt gedaan.

Misschien denk je bij influencers meteen aan de celebrities met miljoenen volgers . Kim Kardashian zal jouw merk of bedrijf allicht niet promoten, tenzij je er stevig voor betaalt. Gelukkig zijn er daarom ook macro- en zelfs nano-influencers.

Deze mensen hebben een kleiner aantal volgers. Dat gaat van (tien)duizenden tot enkele honderden. Het voordeel van deze ‘kleinere’ influencers is dat zij vaak veel dichter in contact staan met hun volgers en ze daarom ook meer vertrouwd worden.

Micro- en nano-influencers winnen daarom ook aan populariteit bij bedrijven. Door hen in te schakelen, bereik je meteen een middelgroot aantal mensen met je boodschap. Dit vanuit de wetenschap dat de persoon die je inschakelt ook echt een invloed heeft op zijn of haar volgers. Dat maakt van influencer marketing iets wat je absoluut eens moet proberen. Zoek de juiste influencer(s) voor je merk en overleg met hen wat jullie voor elkaar kunnen betekenen.

Heb je hulp nodig met het ontwikkelen van je Instagramstrategie? Misschien kan een verkennend gesprek met een van onze enthousiaste helpers jou in de juiste richting wijzen!

SHaring is caring

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email