Banner Blog

Wat denk jij wanneer je ‘Google Analytics’ hoort? Misschien krijg je spontaan rillingen over je rug. Of je haalt je schouders op omdat je het programma eigenlijk nog niet kent. Aan het einde van dit artikel zal je de basics van de tool kennen. Dan hoeven die koude rillingen ook niet meer.

Laurenz Mignolet

Laurenz Mignolet

Hoe je Google Analytics gebruikt om je digitale marketing te verbeteren

Met Google Analytics krijg je te zien hoe de gemiddelde gebruiker van je website eruit ziet, waar ze vandaan komen en hoe ze zich op je website gedragen. Dit is waardevolle informatie die je als marketeer kan gebruiken om je strategie te optimaliseren.

Je account aanmaken

Log in op je Google Analytics account en klik op beheerder. Druk daarna op ‘nieuwe account aanmaken’. Google zal je verschillende opties geven. We gaan hier leren om het verkeer naar en op je website te monitoren. Klik daarom op ‘Website’.

Vul het formulier en de correcte website URL in. Volg de stappen op het scherm om je account succesvol aan te maken. Is het gelukt? Dan neemt Google Analytics je naar het startscherm.

Omdat we ons hier op de basics focussen, zullen we het hebben over hoe je enkele basisgegevens van een website kan tracken.

De menu’s navigeren

Je ziet aan de linkerkant vijf ‘rapporten’: Realtime, Doelgroep, Acquisitie, Gedrag en Conversies. Elk van deze menu’s biedt een uniek inzicht in je website en haar gebruikers.

Klik de ‘Realtime’ rapporten op ‘Overzicht’. Hier vind je de gegevens over je website zoals ze op dat specifieke moment zijn. Met andere woorden: je ziet er alle actieve gebruikers die op dat moment in real time actief zijn op je website.

Een heel leuk rapport om je doelgroep écht te kennen is (hoe kan het ook anders?) het ‘Doelgroep’ rapport. In het overzicht vind je enkele nuttige statistieken zoals het aantal gebruikers, nieuwe bezoekers en terugkerende bezoekers. Maar nog leuker zijn de demografische en geografische gegevens.

Druk op ‘Demografie’ en nadien op ‘Overzicht’. Let op: je zal dit eerst moeten inschakelen door op de blauwe knop linksboven in het scherm te drukken. Nadat je dit hebt ingeschakeld, zal je hier demografische gegevens over je bezoekers zoals hun leeftijd en geslacht kunnen terugvinden.

google analytics is a must have for every marketeer

Via het menu ‘Geo’ navigeer je naar ‘Locaties’ om een overzicht te krijgen over waar je bezoekers vandaan komen. En daar stopt het niet bij! Je krijgt een overzicht van de verschillende landen te zien, maar je kan elk land aanklikken om specifieke gegevens over dat land te krijgen. Zo zal Google Analytics bijvoorbeeld ‘België’ opdelen in allerlei verschillende steden en het aantal bezoekers uit deze steden als je erop klikt.

Ga naar ‘Acquisitie’ en klik op ‘Overzicht’ om een idee te krijgen waar je bezoekers vandaan komen. Dit is een zeer handig menu: het toont of je bezoekers je via Facebook, Instagram, een rechtstreekse zoekopdracht of nog een andere manier hebben gevonden. Om dit helemaal juist te kunnen tracken, gebruik je best de Google URL Builder om een unieke link aan te maken voor elke social media account of ander platform waar je jouw website promoot.

Om het gedrag van je bezoekers te analyseren, navigeer je naar ‘Gedrag’ en klik op ‘Site Content’. Vervolgens klik je op ‘Alle pagina’s’.

Dit is een eenvoudige manier om snel een globaal inzicht te krijgen in je meest succesvolle pagina’s. Je krijgt hier een lijst te zien van alle pagina’s op je website. Naast elke pagina vind je nuttige informatie zoals het aantal bezoekers, het aantal mensen dat je website verlaat na slechts een pagina te bekijken (‘Bounce Rate’), de gemiddelde tijd die bezoekers doorbrengen op de pagina,…

Gebruik dit menu om je meest en minst succesvolle pagina’s uit te zoeken. Probeer je succesvolle pagina als inspiratie te gebruiken om je minder succesvolle pagina’s bij te werken.

een onuitputtelijke bron van informatie

Met Google Analytics kan je nog veel meer doen dan wat hier enkel beschreven staat. Zo kan je specifieke marketingdoelen instellen en meten of je deze behaalt. Je kan het koppelen aan je Google Ads-account om zo nog meer inzichten te krijgen in hoe je advertenties juist werken en wat ze je precies opleveren. Je kan het koppelen aan je e-commerce om zo je online winkel heel het jaar door optimaal te houden.

Zoals je ziet, zijn er tal van mogelijkheden met dit vernuftige programma. Maar omdat deze blog zich op beginners richt, houden we het voorlopig bij de basis van Google Analytics: je doelgroep leren kennen, begrijpen waar ze vandaan komen en hoe ze zich op je website gedragen.

Wil je meer informatie over Google Analytics of wil je met deze tool aan de slag in je bedrijf?
Neem dan gerust contact met me op en we vinden samen een gepaste oplossing.

SHaring is caring

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email