Voice Search Marketing: de Complete Gids (voor Google, Amazon en Siri)

Enkele jaren geleden klonk het nog als utopische toekomstmuziek, maar vandaag is het een realiteit.  Je hoeft maar “Hey Alexa” of “Ok Google” te zeggen en je artificiële vriend(in) doet voor jou de lichten aan, laat een tas koffie voor je lopen en geeft je een update over de verkeerssituatie op weg naar het werk.

Deze technologie roept heel wat vragen op: zijn we tamme sufferds die zelfs voor een kop koffie niet meer uit de zetel komen? Maakte Pixar in 2008 al een accurate voorspelling van onze toekomst? En is A.I. van plan om de wereld over te nemen?

Over de ethische kwesties gaan we het vandaag niet hebben. Wat we wel gaan doen, is een antwoord formuleren op de volgende vraag:

Hoe zorg je ervoor dat Google, Amazon, Siri en andere Voice-controlled A.I. jouw bedrijf aanraden?

Het antwoord krijg je in een complete gids met praktische tips om jouw website en marketing te optimaliseren.

Smart speaker statistieken

Om te begrijpen waarom dit thema zo belangrijk is, nemen we een kijkje naar de statistieken van 2020. Wil je de statistieken overslaan en meteen aan de praktijk beginnen? Klik dan hier.

Gebruik van smart speakers in 2020

  • De helft van alle zoekopdrachten gebeurde met de stem
  • 58% gebruikt de smart speaker om informatie te vinden over lokale bedrijven
  • 43% deed minstens één aankoop met een smart speaker
  • Google Voice Assistant is actief op 1 miljard toestellen

Waarvoor gebruiken we smart speakers?

  • 72% gebruikt het in hun dagelijkse routine (nieuws, weerbericht, verkeer,…)
  • 58% stelt hun boodschappenlijstje op met behulp van een smart speaker
  • 31% bedient huishoudtoestellen met de stem (koffiezetapparaat, televisie, lichten,…)

Shoppen met smart speakers

  • 21% van de gebruikers kocht films, muziek of tv-shows
  • 15% zocht naar verschillende producten
  • 15% vroeg naar productrecensies en -aanbevelingen
  • 14% bestelde opnieuw een product dat ze al hadden gekocht

Wat wil de consument nog van smart speakers?

  • 52% wilt updates over deals, promoties en kortingen
  • 48% wil gepersonaliseerde tips en aanbiedingen
  • 42% wil informatie over aanstaande evenementen
  • 39% wil informatie over de beschikbaarheid en bereikbaarheid van bedrijven (openingsuren, parkeergelegenheid,…)

Je website en marketing optimaliseren voor smart speakers

Met deze praktische gids kan jij ervoor zorgen dat je bovenaan de resultaten komt wanneer iemand iets vraagt aan een smart speaker. Genoeg theorie, tijd voor de praktijk!

Stap 1: Feautured snippets

Een featured snippet is een speciaal vak boven de andere zoekresultaten van Google. Hier wordt een antwoord gegeven op de vraag die je aan Google stelt.

Voor de featured snippet haalt Google informatie van een andere website en toont ze het in dit vak. Zo krijgen gebruikers een antwoord op hun vraag zonder dat ze zelfs een website moeten openen.

De informatie kan bestaan uit een korte stuk tekst of een opsomming, zoals in het voorbeeld hierboven.

Hoe je SEO verbetert met featured snippets

Wanneer de informatie van jouw website in de featured snippet verschijnt, sta je zelfs boven het eerste resultaat op Google. Daarom wordt er ook wel van “positie 0” gesproken wanneer het over deze snippets gaat.

Op mobiele apparaten neemt het nog meer plaats in dan via een desktop. Dit vergroot de kans dat iemand op jouw website klikt.

Voice search en featured snippets

Smart speakers gebruiken de featured snippets om een antwoord te geven op vragen die hen worden gesteld. Als je smartphone is verbonden met je speaker, wat bijna altijd het geval is, krijg je ook een link naar de website.

Wanneer iemand bijvoorbeeld vraagt:

“Ok Google, hoe kan ik een babykamer inrichten”

Dan zal Google de featured snippet voorlezen en een link bezorgen naar de website waar het deze informatie vandaan haalde. Is die website toevallig van een babywinkel? Dan kunnen ze binnenkort wellicht een grote bestelling verwachten. De bezoeker kwam namelijk op hun webshop terecht, zonder dat ze hier zelf iets voor moesten doen.

Stap 2: Long Tail Keywords

We maken een onderscheid tussen Short Tail Keywords en Long Tail Keywords

Short Tail Keywords zijn zoekwoorden die uit één (of soms twee) woorden bestaan. Ze zijn vaak zeer algemeen.

Long Tail Keywords zijn langere en meer specifieke zoekwoorden. Ze worden vaak gebruikt om specifieke informatie te vinden of wanneer iemand op het punt staat om een aankoop te maken. En natuurlijk worden ze ook gebruikt bij voice search.

We verduidelijken het even aan de hand van volgende voorbeelden:

Short Tail Keywords

  • Broek
  • Auto
  • Eten

Long Tail Keywords

  • Korte blauwe broek voor kinderen tot 6 jaar
  • Tweedehands auto’s regio Mechelen
  • Beste veggie restaurant voor studenten in Antwerpen

Smart Speakers verstaan complete zinnen en dus ook Long Tail Keywords. Als je hen vraagt waar je in de buurt een winkel vindt met korte blauwe broeken voor kinderen tot 6 jaar, zal je een antwoord krijgen.

Long Tail Keywords voor SEO

Vroeger werd veel geïnvesteerd in Short Tail Keywords. Tegenwoordig kiezen meer bedrijven er echter voor om hun SEO te focussen op Long Tail Keywords. Dit heeft verschillende redenen:

  • Er is ontzettend veel concurrentie op zoekwoorden met maar één woord (denk maar eens aan hoeveel bedrijven het woord “auto” gebruiken op hun website).
  • Short Tail Keywords zijn niet specifiek genoeg: iemand die enkel tweedehands auto’s verkoopt, heeft niets aan een websitebezoeker die een spiksplinternieuwe wagen zoekt.
Ook in Search Engine Advertising (SEA) wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van Long Tail Keywords. Meer daarover volgt in een andere blog.
 

Long Tail Keywords voor voice search

Omdat smart speakers deze lange en specifieke zoekopdrachten zeer goed begrijpen, loont het om je website te optimaliseren voor deze Long Tail Keywords.
 
Wanneer er een specifieke vraag wordt gesteld aan het apparaat, zal het een specifiek antwoord formuleren. Als de inhoud van jouw website specifiek en duidelijk is, vergroot je de kans dat jij de bron van informatie bent.
 
En zoals je ondertussen al weet, ontvangen veel gebruikers nadien ook een link op hun smartphone. 
 
Wat zij dus de voordelen?
  • Je bereikt mensen die specifiek naar jouw product of dienst zochten.
  • Je verhoogt het verkeer naar je website.
  • Je bereikt veel mensen die op het punt staan om iets te kopen.
Je website optimaliseren voor Long Tail Keywords heeft dus zowel voordelen voor de “traditionele SEO” als de voice search SEO.

Stap 3: lokale zoekopdrachten

In 2020 zagen we de opkomst van #kooplokaal en #winkelhier. Mede dankzij de ontwikkelingen die dat jaar de media domineerden.

Toch blijkt uit een analyse van Google Trends dat zoekopdrachten naar lokale bedrijven al lang voor 2020 in de lift zaten.

Onderstaande grafiek toont het aantal zoekopdrachten naar bedrijven “in de buurt” de afgelopen 5 jaar.

Omdat onze technologie slimmer wordt, kunnen we gecompliceerde zoekopdrachten uitvoeren. Het is voor apps zoals Google Maps of eender welke zoekmachine een makkie om je alle beschikbare opties in de buurt te tonen wanneer je zoekt naar restaurants, kappers, garages en tal van andere bedrijven.

Optimaliseren voor lokale zoekopdrachten

Ervoor zorgen dat potentiële klanten je vinden wanneer ze naar bedrijven in de buurt zoeken, is een makkie als je deze tips volgt:

  • Gebruik Google My Business: via deze tool geef je Google alle informatie die het nodig heeft om je bedrijf aan te raden bij lokale zoekopdrachten.
  • Lokaliseer je website: vermeld de naam van de regio waarin je actief bent op je website. Zo weet ook het algoritme van de zoekmachines wanneer je een relevant resultaat bent voor zoekopdrachten in de buurt.
  • Onderhoud je recensies: vraag aan je klanten om een recensie te schrijven via Google. Hoe meer recensies, hoe groter de kans dat Google je bovenaan de lokale zoekresultaten toont. Tip: reageer op zoveel mogelijk recensies. Indien mogelijk op ze allemaal, ook de negatieve. Je krijgt zo de kans om een negatief verhaal om te buigen naar iets positiefs, wat ook wonderen doet voor je PR.
  • Gebruik sociale media: via deze kanalen kan je een locatie toevoegen aan je berichten. Zo kan iedereen die een lokale zoekopdracht op sociale media uitvoert jou bedrijf vinden.

Stap 4: een snelle en mobile frienly website

Een snelle website is van cruciaal belang voor je ranking op Google. In de algoritmeupdate van het bedrijf dat sinds mei 2021 in werking trad, wordt pagespeed zelfs één van de belangrijkste factoren voor je ranking.

Het spreekt dus voor zich dat je website snel moet zijn. Google zal, net zoals andere smart speakers, de informatie niet van je website halen als het te lang duurt om ze op te halen.

Een mobile friendly website

Hoe gemakkelijker je website te lezen is voor het menselijk oog, hoe gemakkelijker het voor Google is om het te lezen. Een website die door de artificiële intelligentie snel en eenvoudig begrepen wordt, stijgt in de rankings bij zowel getypte als gesproken zoekopdrachten.

Omdat smart speakers vaak een link naar je smartphone versturen, is een mobile friendly website van groot belang. Je wil immers niet dat potentiële klanten afhaken wanneer ze je website openen. Zo verlies je sales!

Hoe zorg je voor een snelle, mobile friendly website?

In samenwerking met onze partners bij webagency PandaPanda schreven we een blog over Pagespeed (de snelheid van je website) en Responsive Design (mobile friendly websites ontwerpen).

Stap 5: FAQ en Content Marketing

Wat onderscheid een goede verkoper van een slechte? De ene begrijpt de behoeftes van de klant en biedt een passende oplossing aan, de andere duwt een product in het gezicht. Je kan zelf vast wel uitmaken wie de goede verkoper is in dit voorbeeld.

Bij Google zijn dezelfde wetten van toepassing als in de sales: als je weet waar je klanten naar op zoek zijn, sta je een stap voor op je concurrentie. Dus:

  1. Ontdek waar je potentiële klant naar op zoek is.
  2. Biedt informatie aan die aansluit bij deze behoeften.

Ontdek waar je potentiële klant naar op zoek is

Gebruik Google Suggest of Answer The Public om te achterhalen waar mensen naar op zoek zijn.

Google Suggest is een automatische functie van Google die je, misschien onbewust, dagelijks gebruikt. In het voorbeeld hieronder zochten we naar “online marketing” en kregen we de volgende resultaten:

Tip: gebruik de incognito zoekmodus (⌘ + Shift + n / CTRL + shift + n) zodat je vorige zoekopdrachten en cookies de resultaten niet beïnvloeden.

Een tweede handige (en ook automatische) functie van Google zijn “Gerelateerde zoekopdrachten”. Dit zijn de meest populaire zoekopdrachten die recent werden uitgevoerd voor het onderwerp dat je hebt opgezocht. 

In onderstaand voorbeeld zien we de gerelateerde zoekopdrachten die verbonden zijn aan onze zoekopdracht “online marketing” van hierboven:

Zoek je een middel om je research nog verder uit te breiden? Dan is Answer The Public de tool die je hiervoor kunt gebruiken. Je hoeft alleen maar een onderwerp in te geven, en de machine toont je onmiddellijk welke zoekresultaten rond dat onderwerp het meest populair zijn.

Biedt informatie aan die aansluit bij deze behoeften

Nu je weet waar mensen naar zoeken, kun je de antwoorden verwerken in je content (zoals blogs). Dat noemen we content marketing.

Deze vorm van content marketing gaat verder dan enkel gesproken zoekopdrachten. Ook bij getypte zoekopdrachten trek je nieuwe bezoekers naar je website.

Focus je met een bepaalde blog uitsluitend op gesproken zoekresultaten? Schrijf hem dan volgens een vraag & antwoord formaat. Hierdoor kunnen smart speakers de antwoorden op een vraag gemakkelijker uit je blog halen.

Tip: gebruik verschillende hoofdingen in deze structuur (een H2 hoofding voor je vraag en een paragraaf voor je antwoord, bijvoorbeeld). Zo kunnen zoekmachines en smart speakers de inhoud eenvoudig structureren en begrijpen.

Stap 6: actualiseer je inhoud

Het spreekt voor zich dat de inhoud op je website actueel en relevant moet zijn. Anders jaag je niet enkel potentiële klanten weg, maar ook zoekmachines en smart speakers merken snel wanneer je info niet meer up-to-date is.

Tijd besparen met slimme content marketing

Wist je dat het beter is om een info aan een oude blog toe te voegen dan een nieuwe te schrijven? 

Wanneer je een oud blogbericht spijst met nieuwe informatie:

  • Verleng je de levensduur van die blog
  • Bouw je voort op het (SEO-)succes dat de blog reeds behaalde
  • Toon je (aan bezoekers en Google) dat je je website regelmatig onderhoudt
  • Ben je minder tijd kwijt dan wanneer je een blog van 0 moet beginnen schrijven  

Stap 7: zorg voor een veilige connectie (https)

Google vertrouwt enkel veilige websites. Hetzelfde geldt voor smart speakers.

Een letter maakt het verschil tussen ‘veilig’ en ‘onveilig’ (http vs https). Maar hoe zorg je voor deze veilige connectie?

Hiervoor dien je een SSL-certificaat aan te vragen. Dit zorgt voor een versleuteling tussen je browser en de website. Aangezien dit redelijk technisch is, vraag je best hulp aan je hosting- of domeinprovider of iemand die iets meer IT savvy is dan jij.

Wil je het toch zelf proberen? De meeste providers bieden op hun website een beschrijving aan met hoe je dit kunt doen.

Voice Search Marketing: ben je er klaar voor?

Heb je de 7 stappen uitgevoerd die hierboven beschreven staan? Dan is jouw website klaar voor de ‘voice search revolutie’.

Er wordt verwacht dat tegen het einde van 2021 meer dan 50% van de zoekopdrachten ingesproken zal worden. Daarom heb je een groot voordeel wanneer je nu al begint te optimaliseren. Want doe je dat niet, dan begin je binnenkort met een achterstand.

Gelukkig ben jij er nu klaar voor! Heb je toch nog vragen over voice search (marketing)? Neem dan gerust contact op en we helpen je met plezier verder! 

Mis geen enkele update:

Categorieën