We maken een onderscheid tussen Short Tail Keywords en Long Tail Keywords.
Short Tail Keywords zijn zoekwoorden die uit één (of soms twee) woorden bestaan. Ze zijn vaak zeer algemeen.
Long Tail Keywords zijn langere en meer specifieke zoekwoorden. Ze worden vaak gebruikt om specifieke informatie te vinden of wanneer iemand op het punt staat om een aankoop te maken. En natuurlijk worden ze ook gebruikt bij voice search.
We verduidelijken het even aan de hand van volgende voorbeelden:
Short Tail Keywords
Long Tail Keywords
- Korte blauwe broek voor kinderen tot 6 jaar
- Tweedehands auto’s regio Mechelen
- Beste veggie restaurant voor studenten in Antwerpen
Smart Speakers verstaan complete zinnen en dus ook Long Tail Keywords. Als je hen vraagt waar je in de buurt een winkel vindt met korte blauwe broeken voor kinderen tot 6 jaar, zal je een antwoord krijgen.
Long Tail Keywords voor SEO
Vroeger werd veel geïnvesteerd in Short Tail Keywords. Tegenwoordig kiezen meer bedrijven er echter voor om hun SEO te focussen op Long Tail Keywords. Dit heeft verschillende redenen:
- Er is ontzettend veel concurrentie op zoekwoorden met maar één woord (denk maar eens aan hoeveel bedrijven het woord “auto” gebruiken op hun website).
- Short Tail Keywords zijn niet specifiek genoeg: iemand die enkel tweedehands auto’s verkoopt, heeft niets aan een websitebezoeker die een spiksplinternieuwe wagen zoekt.
Ook in Search Engine Advertising (SEA) wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van Long Tail Keywords. Meer daarover volgt in een andere blog.
Long Tail Keywords voor voice search
Omdat smart speakers deze lange en specifieke zoekopdrachten zeer goed begrijpen, loont het om je website te optimaliseren voor deze Long Tail Keywords.
Wanneer er een specifieke vraag wordt gesteld aan het apparaat, zal het een specifiek antwoord formuleren. Als de inhoud van jouw website specifiek en duidelijk is, vergroot je de kans dat jij de bron van informatie bent.
En zoals je ondertussen al weet, ontvangen veel gebruikers nadien ook een link op hun smartphone.
Wat zij dus de voordelen?
- Je bereikt mensen die specifiek naar jouw product of dienst zochten.
- Je verhoogt het verkeer naar je website.
- Je bereikt veel mensen die op het punt staan om iets te kopen.
Je website optimaliseren voor Long Tail Keywords heeft dus zowel voordelen voor de “traditionele SEO” als de voice search SEO.