Wat is marketing (en waarvoor gebruik je het)?

Meer omzet, meer bekendheid, meer loyaliteit

Marketing wordt doorgaans gebruikt om één van deze doelstellingen te behalen:

  • Meer omzet
  • Meer bekendheid
  • Meer loyaliteit

Omzet slaat natuurlijk op hoeveel geld er binnenkomt in je bedrijf. Marketing kan je helpen om dit getal te verhogen, door bijvoorbeeld gerichte advertentie- en remarketingcampagnes te voeren.

Bekendheid draait om hoe snel en gemakkelijk mensen je (her)kennen. Ben je het eerste waar ze aan denken als ze over je product of dienst denken? Of val je in de vergeetput? Bekendheid (ook wel Awareness genoemd in Marketingtaal) speelt een grote rol voor het succes van je bedrijf. Wie niet gezien wordt, wordt vergeten.

Loyaliteit verwijst naar hoe vaak klanten kiezen om je product of dienst opnieuw te gebruiken. Het is goedkoper én winstgevender om een bestaande klant te houden dan een nieuwe te werven. Een financieel gezond bedrijf weet hoe het haar klanten kan behouden.

Je doelstelling bepaalt je strategie

Je wil waarschijnlijk meer omzet, meer bekendheid en meer loyale klanten. Laat ons even eerlijk zijn: welke zaakvoerder wilt dat nu niet?

Maar tenzij je een gigantisch bedrijf hebt of beschikt over grote marketingbudgetten, werk je best één doelstelling per keer uit.

Elke strategie vraagt een investering in tijd en geld. En wanneer je een beperkt budget verdeelt over drie verschillende strategieën, kan net zo goed niet aan marketing doen. 

Kijk naar je huidige situatie en maak voor jezelf uit wat op dit moment het belangrijkste is voor je bedrijf:

  • Ben je een nieuwe speler op de markt of ben je over het algemeen nog niet bekend in je sector? Kies dan voor een campagne gericht op bekendheid.
  • Heb je (dringend) een hogere omzet nodig of heb je een bepaald product/dienst dat snel de deur uitmoet? Kies dan voor een campagne gericht op omzet.
  • Vind je het moeilijk om klanten te behouden? Dan loop je een groot potentieel mis dat je best onmiddellijk aanpakt. Daarom kies je in dit geval voor een campagne gericht op loyaliteit. 

Marketing gebeurt niet "on-the-go"

We hebben het allemaal weleens gedaan: Facebook toont ons dat we tot wel 20.000 mensen extra kunnen bereiken als we ons laatste bericht promoten. En het kost maar 10 euro. Je zou wel gestoord moeten zijn om die kans niet te grijpen!

Wel, jammer genoeg waren we allemaal een beetje gestoord (en misschien ook prisoner of the moment). We gooiden een bedrag naar Facebook, kozen op twee minuten de doelgroep en lanceerden het bericht. Laat de centjes nu maar komen!

En dan wacht je, en wacht je, en wacht je, en… niks.

Resultaat: Facebook 10 euro rijker, jij 10 euro armer.

Herken je deze situatie? Je hoeft je er niet voor te schamen. We hebben ons allemaal wel eens laten verleiden tot het promoten van zo’n bericht. Maar als dat niet werkt, wat werkt dan wel?

Marketing is een proces van A tot Z. En dan weer terug naar A

Een succesvolle marketingcampagne begint met een brainstormsessie waarbij je de doelstellingen bespreekt en nadenkt hoe je dit gaat aanpakken.

Nadien volgt er een marktonderzoek waardoor jij je plaats in de markt beter gaat begrijpen. Het is ook belangrijk om voldoende onderzoek naar je doelgroep te doen. Je moet immers weten wie interesse heeft in je product of dienst, hoe deze mensen eruit zien, waar je ze moet bereiken en wat ze willen horen. 

Je hoort het dus al: op twee minuten een doelgroep aanmaken via het advertentiecentrum van Facebook is dus geen goed idee. Daarmee bedoelen we niet dat je het niet kunt gebruiken (integendeel: het advertentiecentrum is awesome), maar je doet best eerst wat research naar je doelgroep.

Nadat je je campagne hebt uitgetekend en uitgevoerd, is het tijd om te relaxen. Nu hoef je enkel maar te kijken hoe goed je strategie werkt. Tijd om centjes te tellen!

Als je denkt dat bovenstaande redenering juist is, heb ik slecht nieuws voor je. Na het lanceren van je campagne, begint het echte werk pas.

Analyseren, evalueren, optimaliseren

Reageert je doelgroep zoals verwacht? Of had je een totaal verkeerde doelgroep op het oog? Klikken ze op je advertenties? En wat doen ze eigenlijk als ze op je website terecht komen?

Dit zijn allemaal vragen waar jij als marketeer een antwoord op moet op kunnen bieden na de lancering. Aan de hand van deze antwoorden zal je immers genoodzaakt zijn om je campagne bij te sturen.

Een perfecte campagne bestaat (bijna) niet. Je zal vaak genoodzaakt zijn om je strategie, budget of andere onderdelen van de campagne bij te werken op basis van je analyse.

Er bestaan vandaag heel wat tools die je kan inzetten om je campagnes te analyseren, evalueren en optimaliseren. Zo heb je Google Analytics, Facebook Pixel of zelfs ingebouwde prestatieplanners in Google Ads.

Wat als je gewoon geen zin hebt in marketing?

Dan snap ik dat volledig. Marketing is een roeping en als het niets voor jou is, is het niets voor jou. Wel jammer dat je op die manier potentiële inkomsten misloopt. Maar ook daar is een oplossing voor.

Misschien kunnen wij het liefdesvuur voor marketing in je aanwakkeren. En zo niet, dan helpen we je toch gewoon met het lanceren en opvolgen van succesvolle campagnes?

Mis geen enkele update:

Categorieën